22 April 2013

MAJLIS PERBANDARAN NILAI

PENGGAL lalu DAP pegang kerusi DUN NILAI dalam parlimen Seremban. Sudah tradisinya Dap lawan BN (MCA).Bersilih ganti. Namun pekan lama Nilai masih dihantui masalah kesesakan jalan besar (Main Road) yang dianggap klasik oleh sebilangan penduduk. Balai Polis Nilai masih bangunan lama,sempit dan tidak sesuai dengan perkembangan Nilai pada tahun 2013 (bukan 1980). Pasar Baru yang dibina di Jalan KLIA terbiar begitu sahaja bagai sang gajah putih. Apa yang tidak kena?

Bandar Baru Nilai ada( ketikanya disebut 'Putra Nilai" sepatutnya 'Nilai Putra') lanskap pembangunannya bagaikan tidak terurus.Di pesisir bukit bulatan Pesiaran Perbandaran berhampiran Majlis Perbandaran Nilai (MPN) terpapar tulisan 'MPK' sepatutnya MPN. Bandar Baru Nilai atau Putra Nilai ini infrastruktur pembangunannya bagaikan tidak seimbang.

Banyak bangunan rumah kedai di Nilai Square terbiar sepi,kaku dan jelek Ada baiknya bank-bank utama dipindahkan ke sini..Mujur ada Klinik Kesihatan Nilai (kerajaan) buat sementara di situ akibat kebakaran klinik lama di pekan Nilai lama.terlalu banyak batu penghadang di sepanjang jalan. Banyak orang beranggapan ini membazirkan. MPN dan PDRM Trafik Balai Polis Nilai boleh sama-sama fikirkan laluan alternatif agak tidak menimbulkan sesak dan kemalangan pada waktu kemuncak. Kawasan pasar raya Tesco dan Giant serta jalan deretan bank-bank di Maybank,Ambank dan seterusnya harus difikirkan pembangunan jalan pada masa hadapan.

Jalan pilihan ke Masjid Putra yang datang dari USIM,Persiaran llmu ke persiaran perbandaran berhampiran MPN sepatutnya dipercepatkan di persimpangan Manipal lnternational University menuju ke Masjid Putra dengan dibina jalan baru dan laluan pintu masuk masjid yang baru. Kedudukan masjid yang di atas bukit dengan adanya laluan dan pintu baru maka ini menandakan masyarakat peka kepada warga emas yang kurang berupaya.

Surau-surau yang daif seperti SurauTaman Desa Anggerik di pinggir USIM harus difikirkan pembinaan semula sesuai dengan kedududukan lokasinya berhampiran IPTA yang berorientasikan lslam. Stadium Tertutup Nilai adakah untuk kegunaan awam? Begitu juga Kompleks Sukan Nilai yang baru dibina; adakah terbuka untuk penduduk awam Nilai?

Begitu juga tasik yang berhampiran; alangkah baiknya MPN jadikan tempat riadah atau rekreasi.Manakala  Masjid Putra yang menjadi laluan masuk ke KLIA sewajarnya menjadi masjid yang paling banyak diimarahkan oleh para pengunjung atau jemaah.Bagaimana pula pelan pembangunan Hospital USIM yang kononnya telah tersedia tapaknya ? Orang ramai ingin tahu juga.

Bersandarkan ini adakah calon-calon PRU 13 di DUN NILAI atau PARLIMEN SEREMBAN sama ada daripada BN, DAP atau Bebas bahkan khabarnya BERJASA turut bertanding boleh berjuang untuk membawa nafas baru bagi para penduduk Bandar Baru Nilai yang kian pesat berkembang dan membangun?. 

Jika wakil  rakyat yang bakal dipilih tidak ada misi dan wawasan; begitu juga MPN maka sudah sewajarnya jika MAJORITI para pengundi DUN NILAI akan memprotes! Tidak mustahil para pengundi khususnya pengundi lslam/Melayu sebulat suara mengundi BERJASA kali ini untuk parlimen Seremban. (oleh TB)
  (sumber, tiubbocor.blogspot.com, Tajuk asal Dun Nilai Parlimen Seremban: Majoriti Pengundi Protes)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan