06 Disember 2011

USAH PANDANG REMEH ISU KELESUAN EMOSI DAN MENTAL KAKITANGAN AWAM

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mendedahkanada penjawat awam cuba membunuh diri kerana tidak dapat menerimahakikat ditinggalkan kekasih atau tunang sehingga turut menjejaskan produktiviti dan perkhidmatan kepada pelanggan.

Dalam satu kes, seorang penjawat awam lelaki cuba membunuh diri dengan meminum racun tikus akibat putus tunang beberapa hari sebelum tarikh perkahwinannya, tetapi terselamat apabila cepat dibawa ke Hospital Putrajaya untuk rawatan awal.

Kes seumpama itu adalah antara masalah psikologi dihadapi kakitangan kerajaan yang dirujuk kepada Bahagian Psikologi JPA, sebelum diserahkan kepada Majlis Rakan Pembimbing Kebangsaan (AKRAB) untuk diberi bimbingan dan kaunseling sewajarnya.
“Masalah berkaitan hubungan kekeluargaan yang dihadapi segelintir penjawat awam tidak sepatutnya dipandang remeh kerana jika tidak ditangani secara proaktif, ia memberi kesan negatif kepada mereka. Masalah berkaitan hubungan keluarga lazimnya membabitkan suami dan isteri, ibu bapa dan anak remaja atau kesempitan hidup yang perlu ditangani secara bijak supaya tidak dilihat sebagai mencampuri urusan peribadi.

“Selain itu, ada kakitangan awam mengalami tekanan termasuk isu sensitif seperti hubungan dengan rakan sepejabat,” katanya pada majlis perasmian Konvensyen AKRAB Kebangsaan yang di hadiri lebih 1,200 peserta mewakili pelbagai agensi kerajaan termasuk JPA, di sini semalam.

Dalam pada itu, Ab Latif berkata, kajian Huffman pada 2003 mendapati 70 peratus daripada pekerja di seluruh dunia tidak berpuas hati dengan keseimbangan kerja dan keluarga, manakala separuh daripadanya pernah menghadapi masalah peribadi dan kerja.

“Memang mudah untuk kita katakan usah campur urusan keluarga dan kerjaya, tetapi sebenarnya ia sukar dilakukan. Justeru, kemahiran kaunseling dan ilmu psikologi di kalangan rakan pembimbing AKRAB dapat membantu penjawat awam mengimbangi antara kerjaya dan keluarga,” katanya.
Beliau berkata, sokongan moral rakan sekerja juga penting kerana dapat meningkatkan prestasi serta mengurangkan konflik yang dihadapi individu terbabit. (sumber: BH, 06/12/11)