14 Ogos 2011

MUSLIM MURTAD: BERAPAKAH JUMLAHNYA?


ISU murtad bukan perkara baru, namun gempar semula susulan pemeriksaan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah gereja di Damansara dan mendapati ada orang Islam menyertai majlis di dalamnya. Wartawan Berita Minggu, ROHANIZA IDRIS dan SYED MOHD RIDZUWAN SYED ISMAIL bertemu Pensyarah Pengajian Dakwah dan Kepimpinan Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Badlihisham Mohd Nasir dan Presiden Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Dr Yusri Mohamed untuk menghuraikan isu ini.Badlihisham Mohd Nasir


PADA pandangan Prof, sejauh mana parahnya isu murtad di negara kita kerana sebelum ini, Tan Sri Dr Harussani Zakaria mendakwa lebih 230,000 Muslim di Malaysia murtad?

Jumlah besar Islam murtad terdiri daripada mereka yang pernah memeluk Islam dan kemudian keluar agama ini termasuk Orang Asli. Ia bukan angka masuk Kristian di kalangan orang Islam secara khusus. Kita tidak mahu ada pihak menggunakan angka tidak dipastikan ini yang akhirnya menimbulkan rasa tidak tenteram sehingga memerlukan penyelamat atau hero tidak diundang. Sedangkan mereka sebelum ini tidak ambil peduli pun. Pihak berkuasa agama mungkin tiada data kemas merujuk isu ini atau mungkin disembunyikan atas alasan tertentu. Ini menyukarkan khususnya bagi kajian objektif dan terperinci dilakukan ahli akademik atau orang luar. Usaha ke arah mendapatkan jumlah tepat atau profiling perlu segera dilakukan. Sebagai umat Islam bertanggungjawab, kita harus berani berdepan situasi sebenar sebelum merangka dan mengambil tindakan sewajarnya.

Benarkah Islam murtad didorong sogokan dan bantuan atas faktor kemiskinan. Apakah selemah itu masyarakat Islam hingga senang sekali murtad?

Pemberian wang dan bantuan ada asasnya kerana dalam konteks gerakan pendakyah Kristian, wujud konsep ‘diakonia’ iaitu khidmat masyarakat kerana ia tuntutan bagi melaksanakan manifestasi Love of God yang menjadi asas agama itu. Namun, tidak semua penganut Kristian mempunyai orientasi itu seperti tidak semua Muslim ada visi dakwah. Dalam Kristian, tidak semua terbabit menyebar agama, begitu juga dalam Yahudi tidak semua jahat kecuali Zionis. Bagi misionari Kristian, tumpuan diberi kepada aspek kebajikan dalam menarik minat penganut. Sudah tentu isu kemiskinan boleh digunakan untuk melaksanakan misi dan visi mereka. 
Kita harus serius terhadap perkara ini kerana Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Kefakiran boleh membawa kepada kekufuran.” Pertolongan gerakan ini harus dilihat penuh hati-hati walaupun hasil perbincangan saya dengan pihak Kristian, tidak semestinya mereka mencapai objektif mengkristiankan orang ramai setiap kali memberi bantuan kerana itu sebahagian tanggungjawab. Mereka yang ada masalah ekonomi, ditambah dangkal mengenai Islam memang terdedah kepada proses murtad. Namun, tidak semudah itu umat Islam murtad. Takkanlah dengan hanya membaca Bible atau hadir majlis di gereja menyebabkan mereka menukar agama. Bahkan bagi mereka yang lengkap ilmu agama sendiri, ia berguna bagi melihat perbandingan Islam dengan agama lain dan dapat meningkatkan lagi keimanan. 

Bagaimana dengan konsep perbincangan atau sikap terbuka antara agama?

Seorang aktivis Muslim di United Kingdom yang saya temui berasa Islam sangat sempurna apabila melalui proses inter-religious community, melawat tempat ibadat agama lain di samping mendapat penerangan lanjut tokoh agama itu. Ini tidak termasuk tokoh Kristian sendiri yang memeluk Islam selepas mereka mempelajarinya. Ramai terpesona dengan kaedah perbandingan ini. Baru-baru ini, bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair, menyatakan beliau kerap baca al-Quran dan mengaku banyak mendapat perkara baru daripadanya. 

Bagi orang awam, kehadiran di tempat sedemikian (ke gereja) boleh menimbulkan fitnah kerana pihak Kristian yang berniat memurtadkan orang Islam dibekalkan dengan pendekatan kontekstualisasi, cuba membumikan Kristian dengan acuan budaya tempatan. Mereka menggunakan nama Allah, mengekalkan adat dan budaya tempatan bahkan ritual agama juga. Di Indonesia, ada orang Kristian menutup aurat, mengaji Bible dengan nada seperti membaca al-Quran. Kita mungkin boleh tafsirkan bahawa perbuatan menyamakan berbuka puasa dengan thanksgiving adalah satu daripada pendekatan itu. Walaupun penganjur menafikan niat sebenar, mereka harus mengambil kira sensitiviti ini. Walaupun kecenderungan Kristian kini membentuk pendekatan baru yang lebih toleransi dan harmoni melalui inter-religious witness berbanding orientasi misionari, apakah jaminan mereka bebas daripada misi sebenar. Jika ingin menganggap semua agama sama, Islam tetap tidak dapat menerima pluralisme dan liberalisme, Islam bukan sekadar agama ritual tetapi sistem hidup yang lengkap.

Berbalik kepada kemiskinan yang mungkin digunakan misionari memurtadkan orang Islam. Bolehkah ia dikaitkan dengan kelemahan sistem pengagihan wang zakat dalam Islam?

Jika kita ke pusat zakat, orang yang ingin membayar zakat disambut dengan senyuman dan ada juga diberi cenderamata, berbeza dengan layanan terhadap orang yang datang untuk meminta zakat, ditambah dengan pelbagai prosedur menyukarkan golongan yang jahil mengenai hak mereka mendapat pembelaan. Kita kena sedar orang miskin lazimnya datang dari satu pakej latar belakang pendidikan rendah dan ramai tidak tahu prosedur. Ada juga masalah profiling asnaf di agensi berkaitan sehingga sukar menjejak mereka yang layak. Orang yang datang biasanya terdesak memerlukan bantuan sedangkan mereka terpaksa melalui birokrasi rumit. Namun, saya yakin agensi berkenaan sedar dan berusaha memperbaiki masalah ini. Kesalahan juga boleh diletakkan kepada fakir yang sengaja mencari kesempatan membolot bantuan walaupun walaupun menggadai akidah di pusat bantuan agama lain. 

Bagaimana mahu membendung murtad, sedangkan ada dakwaan jika minum air suci atau holy water pun sukar mengucap dua kalimah syahadah, seterusnya melupakan Islam?

Rasionalnya, takkanlah minum air boleh sebabkan seseorang murtad atau lupa. Jika begitu, kerja misionari Kristian sangat mudah. Kita hendaklah adil sekalipun terhadap musuh. Janganlah guna hujah palsu bagi menunjukkan kepalsuan agama lain atau dengan tujuan menunjukkan kita terancam. Hebat sangat nampaknya Kristian sampai menimbulkan rasa takut umat Islam. Namun jika dakwaan itu betul, ia perlu diambil perhatian kerana sihir bukan boleh dinafikan begitu saja. Walaupun isu ini dinafikan pihak gereja, ia perlu dijejaki untuk membuktikan kebenarannya. Jika benar, ia termasuk dalam kategori paksaan secara tidak langsung. 

Dalam kes JAIS, ia menjadi rumit kerana masalah pendekatan, berkait dengan waran dan sebagainya. Kenapa tidak bagi ruang kepada JAIS menjalankan tugas kerana melalui kenyataan jabatan itu, mereka pergi (memeriksa gereja) dalam keadaan baik dan mempunyai bukti. Masyarakat harus bersabar kerana JAIS bertindak mengikut undang-undang yang termaktub dalam Perlembagaan. Kita mungkin boleh mempersoalkan cara dan pendekatan, tetapi tidak dalam masalah prinsip. Jika terbukti ada usaha mengkristiankan atau sebaliknya, biar mahkamah memutuskan. Undang-undang yang ada jangan dilihat menceroboh hak penganut agama lain. Sejarah menunjukkan Kristian mengenakan hukuman berat kepada mereka yang tinggalkan agama itu tetapi ia larut dalam arus sekularisme dan liberalisme di Barat. Orang Islam berhak menjaga agama selaras dengan undang-undang murtad dan tidak menceroboh hak agama lain. 

Kita juga perlu memperkasakan lagi fungsi surau dan masjid. Pintu masjid perlu dibuka kepada semua dengan menjaga adab dan aktif aktiviti kemasyarakatan seperti gereja. Gelandangan dan pesakit termasuk penghidap AIDS mendapat tempat di gereja sedangkan orang Islam memandangnya jijik. Versi lama masjid hanya tempat solat perlu diubah seperti diimarah secara meluas pada zaman Rasulullah SAW. Umat Islam perlu tampil memimpin semua agama, harus jadi umat terbaik menyatukan kepelbagaian kepercayaan dalam suatu kuasa yang dihormati. Apa yang berlaku kini Kristian aktif mendominasi sedangkan Islam boleh menjadi payung semua agama. Hidayah adalah kurniaan Allah tetapi kita harus berusaha berdakwah dengan pelbagai cara termasuk memimpin mereka walaupun mereka tetap kekal dalam agama masing-masing. Akhirnya kita harus bijak agar isu ini tidak menenggelamkan isu lain yang lebih penting.

Miskin bukan alasan gadai akidah

Yusri Mohamed 

BAGAIMANA PEMBELA melihat isu murtad yang kembali menggemparkan negara?

Murtad di Malaysia adalah kes serius tanpa perlu mengambil kira berapa jumlah yang sudah murtad. Selama ini, mengikut Perlembagaan, kita berjaya mempertahankan setiap orang yang dilahirkan Islam tidak boleh menukar agamanya. Apa yang sudah dipraktikkan itu sangat berjaya dalam negara majmuk, yang tidak ada di negara lain. Kes murtad walaupun hanya seorang, adalah serius. Cubaan memurtadkan orang Islam semakin bertambah dan dibimbangi terus meningkat jika tiada usaha segera menyekatnya. Dalam kes gereja di Damansara itu, jelas membuktikan ada gerakan memurtadkan umat Islam. Ini ancaman baru yang cuba dilakukan secara tersembunyi, tetapi semakin berani dan agresif.

Adakah ini kerana kelemahan penguatkuasaan dan gerakan dakwah Islam?

Semua perlu muhasabah dalam isu ini. Pemimpin negara peringkat tertinggi ada peranan, perlu tegas dan konsisten. Penguatkuasaan juga perlu ditingkatkan, undang-undang perlu digunakan sebaiknya. Jangan gentar dengan tindak balas pihak yang diambil tindakan. Kita kena lihat juga cubaan yang mengganggu gugat kes penguatkuasaan seperti laporan media yang berpihak kepada satu kumpulan. Institusi agama termasuk pertubuhan Islam, komuniti dan keluarga perlu ambil serius isu murtad. Keluarga harus ambil berat ahli masing-masing dan memastikan pendidikan agama diberi. Pendidikan dapat menjadi benteng untuk tidak jahil, kufur seterusnya murtad. Sokongan keluarga kunci menyekat diri daripada murtad. Dalam pendedahan kes murtad, tiada sokongan keluarga menyebabkan seseorang terpinggir dan mencari jalan penyelesaian dengan menerima tawaran pihak yang suka mengambil kesempatan.

Faktor tekanan hidup, masalah kewangan dan kemiskinan dijadikan alasan untuk murtad. Adakah isu kemiskinan umat gagal ditangani?

Faktor itu tidak boleh dijadikan alasan untuk murtad. Saya pasti mereka yang miskin dan tertekan sengaja menggadaikan maruah dan agama demi wang. Tidak perlu hanya kerana hidup miskin, sanggup gadaikan akidah. Orang miskin yang beragama, tidak sanggup buat begitu kerana mereka percaya miskin adalah ujian keimanan. Mereka yang tiada ilmu atau kurang didikan agama saja sanggup menggadai akidah. Pihak berwajib dalam bidang pendidikan dan agama perlu menilai pendidikan dan dakwah kepada umat Islam. Begitu juga soal memberi perlindungan kepada mereka yang cetek agama, miskin, pesakit dan mualaf. Memang rumah perlindungan bertambah, malah jabatan agama Islam bekerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam menubuhkan rumah perlindungan yang sebelum ini lebih banyak gereja buat. Diharap banyak lagi rumah seperti itu diwujudkan.

Bagaimana dengan penggunaan media baru untuk menyebarkan agama selain Islam?

Media baru dan kecanggihan teknologi dalam dakwah, sebenarnya ada kebaikan dan keburukan. Perkembangan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) menyebabkan batasan selama ini terbuka luas, malah ramai berani membicarakannya secara terbuka. Pada masa ia memberi kelebihan mendedahkan Islam kepada dunia luar, pintu untuk memurtadkan orang Islam juga terbuka luas. Saya percaya isu murtad lebih kepada kelemahan pegangan agama, bukan kerana kecanggihan ICT.

Apakah pendapat anda terhadap pihak yang menuduh JAIS melanggar Perlembagaan, menyekat kebebasan beragama kerana melakukan pemeriksaan di gereja di Damansara itu?

Kenyataan sedemikian dikeluarkan mereka yang tidak mahu mendengar penjelasan JAIS. Mereka juga menentang dan memesongkan tafsiran Perkara 11 dalam Perlembagaan dan cuba mengelirukan orang lain dengan tuntutan bukan-bukan. Perkara 11 menyebut kebebasan beragama, namun ada batasannya. Golongan itu membawa dakyah untuk memecah belah rakyat asalkan niat mereka tercapai. Usah berkompromi dengan perkara berkaitan akidah dan iman. Ada umat Islam dalam membicarakan isu agama, sering melupakan akidah dan iman, menghalalkan cara dan membelakangkan agama, pentingkan kelangsungan politik serta kedudukan. Kita perlu tegas jika bicara soal akidah, iman dan agama. Sesetengah orang begitu tegas dalam isu demokrasi dan hak asasi pilihan raya tetapi tidak berani bersuara dalam kes agama, akidah dan iman. Jelas berlaku kemungkaran. Yang lantang memberi komen ialah pihak cetek agama serta ada sentimen politik. Ada pihak tidak suka JAIS atau apa saja dilakukan badan itu mahu dipolitikkan. Ini amat menyedihkan untuk umat Islam di negara ini. (sumber: Bharian, 14/8/11)