|
27 Januari 2011
Permata Negara campur urusan kementerian lain
KOMUNIKASI TUNJANG UTAMA KSSR
Oleh:
DR. RAJIEE HADI
TRANSFORMASI kurikulum persekolahan merupakan usaha
menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada bagi memastikan murid
dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan
keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke -21. Dalam proses transformasi
kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia telah
membuat penandaarasan dengan kurikulum negara maju bagi memastikan
kurikulum persekolahan kebangsaan setanding dengan pendidikan global.
Melalui transformasi kurikulum ini Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah ( KBSR) diperkukuh serta ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum
Standard Sekolah Rendah ( KSSR) yang mula dilaksanakan secara berperingkat
mulai 2011 ini.
Justeru berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan mengekalkan prinsip KBSR maka penambahbaikan dilakukan kepada reka bentuk, organisasi, pedagogi, penegasan kurikulum,
peruntukan masa dan pengurusan kurikulum untuk membangunkan KSSR yang antara
lain tunjangnya ialah aspek pengukuhan kemahiran komunikasi.
Bagi mengukuhkan kemahiran komunikasi, sandaran adalah berdasarkan
teori psikologi pengajaran bahasa yang mana aktiviti pengajaran
dan pembelajaran (P&P) lisan mestilah diutamakan sebelum mengajar
aspek kemahiran bacaan dan penulisan. Kemahiran dalam lisan memainkan peranan
penting dalam penguasaan bahasa para pelajar. Apatah lagi dari sudut
psikolinguistik wujudnya perhubungan antara bahasa dengan pemikiran. Pemikiran
melibatkan simbol tertentu. Kebiasannya simbol ini ialah lambang-lambang
pertuturan tertentu yang merupakan perkataan. Maksudnya jika murid tidak dapat
menguasai perbendaharaan kata yang luas maka mereka tidak dapat berfikir dengan
jelas.
Oleh itu bersandarkan lisan adalah kemahiran asas bagi
bahasa pertama yang dikuasai oleh murid normal. Sebelum mempelajari kemahiran membaca dan
menulis khususnya murid Tahun Satu di semua sekolah rendah seluruh negara wajar diberikan penekanan utama dalam kemahiran
komunikasi lisan KSSR. Sementelahan pula kurikulum ini berpaksikan kepada
prinsip pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan
yang sama untuk
semua murid dan berkonsepkan pendidikan seumur hidup.
Dalam komunikasi, penggabungjalinan kemahiran bahasa secara
lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi menjadi keutamaan guru ketika proses P&P
berlangsung dalam bilik darjah. Sehubungan dengan ini guru sewajarnya berupaya
menyampaikan isi pelajaran, pengetahuan, idea, maklumat, nasihat dan tunjuk
ajar kepada murid dengan tepat tanpa menimbulkan salah faham, kekeliruan dan kekaburan.Yang
nyata, sudah semestinya guru itu menggunakan bahasa yang betul, sesuai dan
sempurna tatabahasanya.
Ketika kemahiran lisan difokuskan oleh guru dalam P&P,
aspek kemahiran mendengar dan bertutur hendaklah diberikan penekanan utama. Dalam
kemahiran mendengar guru hendaklah
sentiasa memastikan apa yang murid faham dan ingat dengan melalui
latihan-latihan khas yang dilakukan secara berperingkat-peringkat. Manakala
kemahiran bertutur ialah aktiviti melafazkan bunyi-bunyi yang dihasilkan
daripada artikulator manusia dan merupakan kemahiran interaksi dalam suasana
berbahasa.
Dalam hal ini aspek asas seperti sebutan, tekanan, mora
(panjang-pendek),jeda (persendian), intonasi, nada, tatabahasa, kelancaran, kefasihan
dan laras bahasa wajar diberikan penekanan oleh guru khususnya guru bahasa. Dalam
erti kata lain, aktiviti lisan seperti perbualan, bercerita, lakonan, berpuisi,
melaporkan berita, menyanyi, bacaan bersuara/lantang, bercakap berdasarkan
gambar, perbincangan adalah aktiviti yang membolehkan murid mengamalkan bahasa
dalam bidang komunikasi yang mana paling
hampir dengan kehidupan seharian mereka.
Kesimpulannya aspek komunikasi yang menjadi salah satu
tunjang utama KSSR adalah wadah penting dalam transformasi pendidikan ini. Apatah
lagi komunikasi ialah proses penyampian maklumat daripada satu pihak kepada
satu pihak lain. Keberkesanannya bergantung kepada maklum balas dan seterusnya
tindak balas antara guru-murid. Apa yang diharapkan komunikasi yang berkesan
juga akan dapat mengubah cara berfikir individu terutamanya dalam perlakuan dan
tindak-tanduk seseorang. Dengan ini natijahnya akan memberikan impak positif dan menggalakkan
penglibatan murid-murid secara aktif dan dinamik.
(Sumber : Majalah Pendidik
, Januari 2011)
Langgan:
Catatan (Atom)