29 Disember 2010

PENGEMIS MODEN: AWASILAH......

APABILA ucapan salam diberikan di pintu hadapan bank, meja makan di restoran atau gerai,atau di mana-mana tentu dengan senyum syukur kita membalas(bagi umat lslam)semula ucapan tersebut dengan senyum dan berlapang dada.Namun jika saban waktu, orang yang sama, situasi yang sama, dengan berkopiah atau bersongkok ataupun berkain pelikat ataupun berbaju kurung dengan tabung tertulis derma untuk maahad tahfiz, surau, masjid,sekolah rendah agama atau apa jua yang berunsur agama maka ikhlas atau tidak atau separa cuka hanya Allah jua Yang Maha Mengetahui.Ya, orang yang sama, atau hanya bertukar orang hari ke hari,minggu ke minggu,bulan berganti tahun di hadapan pintu masuk bank maka kita mulai curiga ataupun ada invidivu yang mengangggap bahawa ini satu profesion yang mudah,senang,ringkas dan lumayan.

Apakah tidak ternampak mana-mana pegawai yang berkaitan dengan sektor awam seperti Baitulmal, Pusat Zakat, jabatan lmigresen, Penguatkuasa Perbandaran, Jabatan Kebajikan Masyarakat cuba membuat intipan atau penyiasatan setiap susur galur dan akar umbi yang dirasakan ada sindiket yang menjadikan modus operandi ini sebagai taktik meraih keuntungan.Tidak sesiapapun mahu bertanya benar atau palsu.Bayangkan masakan si penunggu tabung itu tidak makan atau minum untuk sara dirinya?Dari sumber manakah makan minumnya diperolehi?

Begitu juga modus operandi yang menggunakan kanak-kanak atau remaja lelaki dan perempuan atas nama anak-anak yatim yang berkeliaran di stesen-stesen petrol.Kononnya kita bersimpati dan prihatin tetapi sebenarnya kita telah menggalakkan kegiatan tidak bermoral menjatuhkan maruah umat lslam,penipuan dan eksploitasi!Situasi ini termasuk juga menggunakan orang-orang kurang upaya (buta dan cacat anggota) meminta sedekah,menjual tisu tetapi tidak siapapun antara kita yang tahu apa yang terjadi di belakang tabir.

TB berharap andainya kita bermurah hati dan ada sedikit lebihan rezeki apa kata kita terus masukkan di mana-mana tabung masjid atau Rumah Allah.ltu jalan terbaik. (sumber tiubbocor.blogspo.com)

Jauhi budaya ‘semua baru’



SETIAP akhir tahun atau awal tahun baru menjelang persekolahan anak-anak, kita dapati dan perhatikan di kedai-kedai, toko-toko atau di pasar-pasar raya dikunjungi ibu bapa atau penjaga yang sibuk bagai menyambut hari raya.

Mereka membeli-belah sakan untuk anak-anak dengan serba baru: kasut baru, uniform sekolah baru, uniform kokurikulum baru, stokin baru dan beraneka macam yang baru-baru belaka.
Situasinya seolah-olah anak-anak didedahkan bahawa budaya ‘baru’ ini bagaikan suatu kemestian. Di kedai-kedai buku sekolah, ibu bapa mengendong berbakul-bakul buku kerja, buku latihan, buku teks tambahan dan peralatan tulis untuk perbekalan sepanjang tahun.

Pada hari pembayaran yuran ibu bapa ke meja guru kelas bagi melunasi segala jenis yuran termasuk derma PIBG yang sepatutnya ikhlas sukarela, tetapi entah siapa yang memeterai menjadikan bagai yuran wajib tahunan atau bulanan. Bayangkan segala-galanya terpaksa dipikul di pundak ibu bapa sekarang agar anak-anak mereka pada masa akan datang tidak merempit, tidak melepak dan menjadi manusia berguna pada suatu hari nanti.

Sebenarnya, ibu bapa tidak usah kalut. Bertenang dan bersabar adalah nilai-nilai murni hasil pembelajaran sepanjang hayat. Mendidik anak-anak bersyukur, reda dan bersederhana adalah juga hasil pembelajaran sepanjang hayat. Mengapa menjelang akhir atau awal tahun, ibu bapa berpusu-pusu ke kedai menggantikan pakaian atau peralatan persekolahan anak-anak serba baru?
lnilah anjakan paradigma yang perlu kita ubah. Agar tidak terkejut atau tersepit dengan perbelanjaan hujung tahun mendadak, ibu bapa boleh melakukan pada pertengahan tahun.
Sekiranya pakaian anak-anak ditukar baru pada bulan Jun atau Julai tahun ini, tidaklah perlu ditukar hujung tahun tetapi diganti pada pertengahan tahun depan. Namun sekiranya pakaian mereka masih boleh dipakai, apakah perlu ditukar? lnilah masanya kita melatih agar anak-anak kita bersederhana, bersyukur dan tahu menilai erti jerih payah ibu bapa mereka.

Begitu juga buku latihan dan peralatan tulis yang kadang kala dibeli tetapi tidak digunakan sepenuhnya sehingga akhir sesi persekolahan. Apakah ini tidak dikatakan membazir? Belilah atas nama keperluan semasa sahaja. Elakkan berlebihan bagi mengelak anak-anak tidak ada nilai rasa menghargai. Buku tambahan termasuk buku kerja pastikan bukan dibeli semberono. Fikirkan siapakah yang bakal mengaut keuntungan di penghujungnya?

Sebenarnya, jika anak-anak kita menumpukan sepenuhnya pembelajaran di bilik darjah dan guru komited melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, tiusyen di luar sekolah tidak diperlukan! Apakah guru kini sudah hilang kebolehpercayaan yang menyebabkan ibu bapa terpaksa beralih arah kepada pusat tiusyen di luar?

Sedarkah ibu bapa bahawa kebanyakan guru-guru tiusyen di luar tidak terlatih sebagai seorang guru bertauliah? Sedarkah ibu bapa banyak pusat tiusyen di luar tidak memperoleh permit dan kelulusan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia? Fikir-fikirkanlah.
Berhubung derma sukarela, PIBG sepatutnya tidak memaksa atau menekan ibu bapa atas alasan keputusan mesyuarat agung tahunan. Mengenakan caj bayaran bulanan sebagai kaedah mengutip derma PIBG bukanlah sesuatu yang bijaksana. Jika derma, katakan derma, jangan ‘disilapmatakan’ dengan istilah yuran.

Sehubungan ini Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Majlis Permuafakatan PIBG Nasional sewajarnya memantau dari semasa ke semasa agar permasalahan setiap tahun tidak menjadi duri dalam daging yang berpanjangan. (sumber daripada forum : Utusan Malaysia 29/12/2010)

MAHNESSA A. KADIR

BERBAKTI KEPADA DUA IBU BAPA LEBIH BAIK DARI IBADAT 2 JUTA TAHUN

Anas bin Malik r.a telah berkata bahawa beliau telah bertanya Rasulullah SAW lapan soalan, sebagaimana berikut iaitu:

"Ya Rasulullah SAW yang manakah lebih engkau suka yakni bersedekah sepotong roti atau sembahyang         sunat 100 rakaat?"

Sabda Rasulullah SAW:"Sepotong roti yang engkau sedekah adalah lebih saya suka dari sembahyang sunat  100 rakaat."

"Ya Rasulullah SAW yang manakah engkau lebih suka antara menyampaikan hajat seorang muslim
 dengan sembahyang sunat 1,000 rakaat?"
    
 Sabda Rasulullah SAW :"Menunaikan hajat seorang muslim lebih saya sukai dari sembanhyang
 sunat 
1,000 rakaat."

 "Ya Rasulullah SAW yang manakah engkau lebih sukai dari meninggalkan sesuap makanan haram atau
  sembahyang sunat 1,000 rakaat?"
      
 Sabda Rasulullah SAW :" Meninggalkan sesuap makanan haram adalah lebih saya sukai dari
 sembahyang sunat 2,000 rakaat."

"Ya Rasulullah SAW yang manakah engkau lebih sukai meninggalkan ghibag atau sembahyang sunat
1,000 rakaat?"

 Sabda Rasulullah SAW :"Meninggalkan ghibah (mengumpat) lebih saya sukai dari sembahyang 10,000 rakaat."

 "Ya Rasulullah SAW yang manakah engkau lebih suka, yakni menunaikan keperluan seorang wanita
janda atau sembahyang sunat 10,000 rakaat?"
        
Sabda Rasulullah SAW :"Menunaikan keperluan wanita janda lebih aku sukai dari sembahyang sunat 30,000 rakaat."

"Ya Rasulullah SAW,  yang manakah lebih engkau sukai daripada duduk dengan anak isteri atau di
  masjid?"
        
 Sabda Rasulullah SAW :"Duduk sesaat bersama anak dan isteri lebih aku sukai dari i'tikaf dalam          
 masjidku ini."


"Ya Rasulullah SAW,  yang manakah lebih engkau sukai, yakni membelanjakan wang untuk keluarga
 atau nafkahkan untuk jihad fisabilillah?"
        
Sabda Rasulullah SAW : "Satu dirham untuk belanja keluarga lebih aku sukai dari 1,000 dirham
dibelanjakan untuk jihad fi sabilillah."

"Ya Rasulullah SAW,  yang manakah lebih engkau sukai dari berbakti kepada orang tua atau badat
1,000 tahun?"

 Sabda Rasulullah SAW:" Ya Anas, telah tiba hak dan musnah semua yang bathil (palsu), sesungguhnya yang palsu itu pasti musnah, oleh itu berbakti kepada ibu bapa itu lebih aku suka daripada ibadat 2 juta   tahun."

Wahai saudara-saudaraku dan anak-anakku, lapan soalan yang dikemukakan oleh Anas r.a kepada Rasulullagh SAW bukan semata-mata untuk pengetahuan Anas r.a sahaja, sebaliknya ia ditujukan kepada semua semua unat Rasulullah SAW.