13 Februari 2011

DISIPLIN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH AGAMA: SATU KAJIAN KES DI NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN, MALAYSIA.


ABSTRAK


Masalah disiplin di kalangan pelajar sekolah kerap diperkatakan saban masa.  Namun demikian, masalah ini tidak boleh dibiarkan berterusan. lnstitusi sekolah adalah tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran yang kelak bakal melahirkan modal insan berkualiti .Sampel kajian di sebuah sekolah menengah agama di negeri Selangor dalam menangani disiplin pelajar bermasalah ini bertujuan mengenal pasti peranan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Faktor yang dikaji ialah profil pelajar, faktor-faktor penyumbang dan persepsi pelajar terhadap peranan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling . Seramai enam pelajar dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif .  Soalan protokol telah digunakan  terbahagi kepada tiga persoalan pokok. Data dianalisis dengan  menulis semula perbualan yang dirakam, kemudian dikategorikan mengikut persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor diri pelajar, keluarga, rakan sebaya dan pembelajaran mempengaruhi masalah disiplin pelajar. Walau bagaimanapun, faktor rakan sebaya adalah faktor utama  yang banyak mempengaruhi . Persepsi responden menunjukan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling  memberi impak baik khususnya terhadap aktiviti pelajar bermasalah disiplin.   Justeru, beberapa cadangan telah dikemukakan dalam usaha mengatasi masalah disiplin di kalangan pelajar; khususnya di sekolah-sekolah menengah agama di Malaysia.

(Baca penuh projek penyelidikan di Pusat Sumber Kementerian Pengajian Tinggi, Malaysia. dan lain-lain)


Oleh MAHNESSA BINTI A. KADIR
PROJEK PENYELIDIKAN SARJANA PENDIDIKAN
(BIMBINGAN DAN KAUNSELING)
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.