ABSTRAK
Masalah
disiplin di kalangan pelajar sekolah kerap diperkatakan saban masa. Namun demikian, masalah ini tidak boleh
dibiarkan berterusan. lnstitusi sekolah adalah tempat berlakunya proses
pengajaran dan pembelajaran yang kelak bakal melahirkan modal insan berkualiti
.Sampel kajian di sebuah sekolah menengah
agama di negeri Selangor dalam menangani disiplin pelajar bermasalah ini bertujuan
mengenal pasti peranan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Faktor yang
dikaji ialah profil pelajar, faktor-faktor penyumbang dan persepsi pelajar
terhadap peranan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling . Seramai enam pelajar
dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan dengan
menggunakan kaedah kualitatif . Soalan
protokol telah digunakan terbahagi
kepada tiga persoalan pokok. Data dianalisis dengan menulis semula perbualan yang dirakam,
kemudian dikategorikan mengikut persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa faktor diri pelajar, keluarga, rakan sebaya dan pembelajaran
mempengaruhi masalah disiplin pelajar. Walau bagaimanapun, faktor rakan sebaya
adalah faktor utama yang banyak
mempengaruhi . Persepsi responden menunjukan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling memberi impak baik khususnya
terhadap aktiviti pelajar bermasalah disiplin.
Justeru, beberapa cadangan telah dikemukakan dalam usaha mengatasi
masalah disiplin di kalangan pelajar; khususnya di sekolah-sekolah menengah
agama di Malaysia.
(BIMBINGAN DAN KAUNSELING)
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.