12 Oktober 2010

NASIHAT UNTUK KAUMKU….HAWA

“Wahai Tuhanku! Segala puji hanya bagiMu.  Tiada yang terpuji melainkanMu.  Hanya padaMu tempat bergantung segala makhluk!”

Suatu hari Ummu Mu’ashirah menasihati anak perempuannya dengan linangan air mata namun masih mampu untuk tersenyum.  Beliau berkata “Wahai puteriku!  Kelak kamu akan menempuh kehidupan baru.  Kehidupan yang tidak ada lagi tempat untuk ibumu, bapamu, juga adik-beradikmu! Disitu kelak kau akan menjadi isteri kepada suamimu.  Dia seorang yang tidak mahu berkongsi dengan sesiapa dalam bab memiliki dirimu, biarpun dengan  yang sedarang  dan sedaging denganmu”.

Nasihat beliau lagi, “Jadilah isteri baginya.  Dan jadilah ibu kepadanya. Jadikan dia berasa seolah-olah kau adalah segala-galanya di dunia ini.  Lelaki itu secara umumnya adalah bayi yang besar.  Sedikit sahaja kalimah yang manis, sudah cukup untuk mengembirakannya”

Jangan sekali-kali membuatnya berasakan pernikahannya denganmu sebagai penghalang baginya  terhadap keluarganya dan saudara-maranya.”  Sambung beliau lagi,”sesungguhnya perasaan begitu memang ada pada suamimu. Sebab dia juga telah meninggalkan keluarga dan sanak saudaranya keranamu.  Hanya yang membezakan antara dia dengan dirimu ialah perbezaan antara lelaki dengan perempuan.

Biasanya perempuan itu sentiasa merindui keluarganya dan rumah orang tuanya, iaitu tempat dia dilahirkan, dibesarkan dan mendapat didikan.  Bagaimanapun seseorang perempuan itu harus menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya.  Dia mesti membiasakan diri dengan suasana kehidupannya bersama lelaki yang telah dipilih sebagai suami, pelindung dan bapa kepada anak-anakmu! Dan , itulah dunia barumu!”

Nasihat Ummu Ma”ashirah yang terakhir ialah “Wahai puteriku! Demikianlah keadaanmu ketika itu dan seterusnya.  Itulah keluarga barumu yang dibentuk bersama suamimu.  Sesungguhnya ibu tidak meminta supaya melupakan ayahmu, ibumu dan adik-beradikmu! Mana mungkin seorang ibu boleh melupakan belahan jiwanya? Namun ibu memohon kepadamu agar mencintai suamimu dan hidup bersamanya dengan penuh bahagia dan harmoni!”

UMMINESSA: Hayati dan amalkan nasihat seorang ibu terhadap puterinya yang akan dimiliki oleh lelaki yang bernama suami. Ketaatan isterinya adalah suami selepas ketaatannya terhadap Allah dan Rasullulah. AMIN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan