12 Februari 2013

ANAK REMAJA BUANG MASA TONTON TV


MASA  yang dihabiskan selama berjam-jam oleh golongan remaja menonton TV dan bermain permainan video boleh membawa kepada masalah kemurungan.
Ini berdasarkan satu kajian yang diterbitkan sekumpulan penyelidik di Amerika Syarikat dalam Archives of General Psychiatry Journal. 
Penyelidik mengkaji pendedahan media elektronik terhadap 4,142 remaja yang tidak mempunyai masalah kemurungan. Kajian itu dijalankan pada 1995 iaitu sebelum cakera padat digital (DVD) dan Internet diguna pakai secara meluas. 

Remaja terbabit diberikan pendedahan media sebanyak 5.68 jam sehari termasuk 2.3 jam menonton televisyen (TV), 2.34 jam mendengar radio, 0.62 jam menonton rakaman video dan 0.41 jam bermain permainan video.

Tujuh tahun kemudian, apabila remaja terbabit menjangkau usia dalam lingkungan 21.8 tahun, 308 (7.4%) daripada mereka mengalami gejala berkaitan kemurungan.
Ketua Penyelidiknya, Brian Primack berkata, subjek mempunyai kebarangkalian yang lebih untuk mengalami kemurungan bagi setiap satu jam lebih masa menonton TV. 

“Mereka yang mempunyai jumlah pendedahan media yang tinggi lebih cenderung untuk mengalami kemuru–ngan,” katanya yang mengajar di Sekolah Perubatan, 
Universiti Pittsburgh. 

Kajian itu turut membuat perbandingan kecenderungan gejala antara jantina. 

Berbanding golongan wanita muda, golongan pemuda lelaki didapati lebih cenderung untuk mengalami gejala kemuru–ngan apabila terdedah kepada jumlah media elektronik yang sama. 

Kajian itu turut menjelaskan bahawa kemurungan, penyebab utama kecacatan bukan maut di dunia yang sering bermula pada zaman remaja. 

Ia turut membuktikan, masa yang diluangkan dengan melayani media elektronik kini menggantikan kekerapan melakukan aktiviti sosial dan sukan yang sebenarnya menjadi pelindung terhadap masalah kemurungan. 

Pesanan yang disalurkan melalui media elektronik boleh menggalakkan keganasan, ketakutan dan kerisauan serta membantutkan pembangunan identiti individu. 

Selain itu, pendedahan kepada media pada waktu malam juga boleh menjejaskan masa tidur yang penting untuk perkembangan emosi dan kognitif. 

Sebagai langkah pencegahan, kajian ini menyarankan pesakit untuk menyertai aktiviti yang menggalakkan hubungan sosial dan kemahiran sebagai faktor pelindung kemurungan. 

Hubungan sosial dan kemahiran itu menjelaskan pelbagai aktiviti seharusnya dilakukan agar manusia tidak menghabiskan masa bersendirian dengan melayani media elektronik seperti memancing, bermain boling dan mengikuti kelas menjahit. -(sumber Fomca)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan