23 November 2011

PANTAU ROMBONGAN PELAJAR SEKOLAH

TRAGEDI bas rombongan pelajar-guru dari Kulim, Kedah dalam perjalanan ke Genting Highlands yang ditimpa kemalangan ngeri di lebuh raya PLUS berhampiran Behrang-Slim River, Perak, 11 November 2011 kira-kira jam 4.20 pagi yang menyebabkan lima terbunuh dan beberapa lagi cedera parah, adalah suatu tragedi ngeri yang amat menyayat hati.

Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia (PPPM/ Pendidik) mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga terlibat.
Adalah sesuatu yang malang andainya rombongan pelajar-guru tersebut tidak mematuhi prosedur seperti yang ada dalam garis panduan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Sehubungan ini, Pengetua/Guru Besar/ Pentadbir Sekolah wajib memantau dan mengambil tahu secara terperinci apa jua bentuk pemeriksaan rapi ke atas rombongan pelajar, khususnya yang mahu melakukan lawatan di luar negeri.
Kondisi bas dan keupayaan serta pengalaman pemandu bas juga wajar diambil kira, terutama berhubung aspek keselamatan dan piawaian Jabatan Pengangkutan Jalan.

Di samping aspek teknikal dan prosedur lawatan, insurans dan surat keizinan ibu bapa, serta Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan KPM perlu ada. Pihak pentadbir sekolah seharusnya mengambil tahu jadual perjalanan dan pengisian lawatan. Biarlah lawatan sambil belajar itu diolah untuk tujuan semata-mata memperoleh pengalaman dan bersifat menimba pengetahuan dan ilmu di luar bilik darjah.
Justeru, perancangan rapi dan perbincangan antara guru muda dan guru senior haruslah ada dari semasa ke semasa di samping idea-idea daripada Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dan Pengetua. Sikap lepas tangan haruslah dihindari. (sumber: UM, 23/11/11)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan