10 Ogos 2011

PENGEMIS DAN ZAKAT SALAH SIAPA


Dr Rajiee Hadi   
DALAM nota pendek ini saya mahu merujuk bicara tentang aspek wang zakat.Dan
 saya  hanya menumpukan sumber zakat fitrah sahaja sebagai sumber ekonomi bagi
 membantu golongan lslam daif.
Walaupun kita ketahui pendapatan daripada zakat terus mengalir saban waktu bagi
meningkatkan ekonomi ummah banyak daripada pelbagai   termasuk dana
 bersumberkan zakat pendapatan, zakat perniagaan,haiwan,wang,harta,barangan
 kemas  dan lain-lain namun ini belum lagi termasuk sumbangan dana dan peruntukan
 kerajaan, derma dan sedekah daripada orang ramai,NGO dan organisasi tertentu.
Hasil pendapatan ini biasanya akan diamanahkan atau diwakafkan ataupun diselenggarakan
 oleh jabatan-jabatan agama negeri masing-masing sama ada di bawah pengurusan
Majlis Agama lslam negeri dan juga Baitulmal.
Sekilas pandang betapa cantiknya susun atur carta organisasi aliran pendapatan dan
dana untuk membantu umat lslam agar tidak hidup merempat yang mana boleh
menghampiri atau menjurus ke arah kekufuran.
Soalnya, jika di Malaysia kita ambil contoh titik tolak bermulanya pada hari kemerdekaan
 negara, 31 0gos 1957 hingga kini; anehnya masih kita 'dihebahhebohkan' dengan sang
pengemis yang berkeliaran di sana sini, sang fakir yang merempat 'Bersamamu' hidup
 dalam kemiskinan, keluarga daif,dan orang kurang upaya (OKU),saudara baru dan
seumpamanya yang miskin lara, mengemis dan mendamba berjurai air mata
hiba hinggakan ironisnya mengharapkan bantuan di pihak gereja katolik atau
mana-mana badan bagi menagih simpati.Apa sudah jadi wang zakat itu?
Kepada para pemegang amanah yang alim warak di jabatan atau majlis-majlis
 agama atau baitulmal apakah sudah jadi dengan wang zakat? Adakah membina
kolej universiti,premis dan wisma yang didirikan atas logo lslam boleh mengeringkan
derita air mata sang peminta?

Amat memalukan  jika yang menjadi keutamaan dikebelakangkan manakala yang
 tidak wajib dimercukan.Biarlah tanggungjawab kerajaan persekutuan dan negeri
 yang telah sedia ada peruntukan untuk agama lslam selaras dengan Perlembagaan
 Negara membangunkan masjid,sekolah,kolej dan sebagainya melaksanakan
tanggung jawabnya. Dalam erti kata lain usah diusik wang zakat selagi ada
 kemiskinan dan kelaparan umat lslam.
Bayangkan andainya pada tahun 1957 zakat fitrah yang dikenakan setiap individu
 lslam sekitar seringgit. Sekiranya umat lslam ketika itu 12 juta anggarannya kita
mengumpulkan RM12 juta! Masakan sang fakir miskin papa kedana berjumlah
10-15 juta ketika itu/ Tidak mungkin.
Rasa-rasanya sekitar 10% penduduk lslam yang  dalam kategori fakir dalam lingkungan
  1.2 juta pada masa itu. Kerana semiskin-miskin orang Melayu pada zaman itu
ada punya rumah sendiri,tanah dan dusun warisan sendiri yang boleh diusahakan
untuk bercucuk tanam.Saya percaya wang zakat fitrah yang terkumpul dalam satu
tahun sahaja,RM12juta  PADA TAHUN 1957 boleh menyelesaikan isu sang fakir
 dalam negara Persekutuan Tanah Melayu ketika itu. lngat ini hanya anggaran kasar sahaja.
Justeru bagaimana pada era kini wang zakat fitrah RM6-7 setiap individu manakala
 penduduk lslam berjumlah hampir 20 juta? Dengan kiraan yang mudah anda boleh
 gambarkan berapakah wang yang terkumpul. ltu belum lagi merangkumi hasil mahsul
 zakat dan sumber-sumber yang lain.
Alangkah beruntung dan bertuahnya umat lslam.Nota ini cuma mahu mencetuskan
 minda kritis pembaca secara permukaan dan dasarnya sahaja. Dan alangkah indahnya
 umat lslam daripada semua lapisan masyarakat,latar kepakaran dan kemahiran
 berganding usaha dan memfokuskan kebajikan ummah tanpa tertipu dek
 kebendaan semasa.Dan masa inilah kita memikirkan sebuah negara impian
 yang berkebajikan untuk kesejahteraan rakyatnya!(sumber: HDaily, 10/8/11)
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan