10 Ogos 2011

Hentikan dakyah penyebaran agama bukan islam kepada orang Islam dengan mengautkuasakan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam yang sedia ada di kebanyakan negeri, sejak tahun 1988.

Kesalahan yang termaktub dalam enakmen itu ialah:

  • Seseorang yang menyuruh, menyebabkan, memujuk, mempengaruhi, menghasut, menggalakkan atau membiarkan seseorang beragama Islam di bawah umur 18 tahun supaya menerima ajaran agama bukan Islam, atau supaya dia menyertai apa-apa istiadat, perbuatan menyembah, atau aktiviti keagamaan agama bukan Islam atau aktiviti yang dianjurkan untuk faedah suatu agama bukan Islam, maka ia adalah satu kesalahan yang boleh dikenakan denda sebanyak RM10,000 atau penjara selama tempoh satu tahun atau kedua-duanya (Seksyen 5). 
  • Seseorang yang mendekati orang Islam bertujuan mendedahkannya kepada apa-apa ucapan, pertunjukan, mengunjungi, mengatur, berusaha mengadakan suatu perjumpaan dengannya, atau menghubungi dengan telefon, bagi maksud mendedahkan orang itu kepada apa-apa ucapan atau pertunjukan mengenai agama bukan Islam, juga adalah kesalahan yang boleh dikenakan denda sebanyak RM5,000 atau penjara selama tempoh enam bulan atau kedua-duanya (Seksyen 6). 
  • Seseorang yang menghantar, menyerahkan, menyebabkan dihantar, diserahkan kepada seorang lain yang beragama Islam di dalam atau di luar negeri, atau dari luar negeri, menghantar atau menyerahkan kepada seorang yang beragama Islam di dalam negeri, apa-apa terbitan mengenai agama bukan Islam, atau bahan iklan bagi terbitan itu, yang mana tidak diminta oleh orang itu, juga adalah melakukan kesalahan yang boleh dikenakan denda RM3,000 atau penjara selama tempoh tiga bulan atau kedua-duanya (Seksyen 7). 
  • Seseorang yang membahagi-bahagikan di suatu tempat awam, apa-apa terbitan mengenai agama bukan Islam, menyerahkan salinan terbitan itu kepada seorang Islam, juga adalah melakukan kesalahan yang boleh dikenakan denda sebanyak RM1,000 (Seksyen 8). 
  • Seseorang yang membuat apa-apa tulisan yang diterbitkan dalam apa-apa ucapan atau pernyataan terbuka, atau dalam suatu perhimpunan yang dirancang, atau dalam pernyataan yang diterbit atau disiarkan, menggunakan mana-mana perkataan yang khusus untuk umat Islam sebagaimana disenaraikan dalam Bahagian I Enakmen itu, atau terbitan atau virasinya, menyatakan atau memperihalkan sesuatu fakta, kepercayaan, idea, konsep, perbuatan, aktiviti, perkara, atau hal mengenai atau berkaitan dengan sesuatu agama bukan Islam adalah suatu kesalahan yang boleh dikenakan denda sebanyak RM1,000 (Seksyen 9).


Sesiapa yang disyaki melakukan kesalahan ini boleh ditangkap tanpa waran.
Bertitik tolak dengan peristiwa akhir-akhir ini mengetengahkan isu murtad dan perihatinan pihak  agama lain terhadap orang Islam hendaklah dipandang serius dalam masyarakat dan jabatan agama Islam.




Ramai mualaf yang mendedahkan pengalaman mereka berurusan dengan pihak berwewenang dimajalah atau akhbar  tentang perilaku segelintir pegawai agama yang enggan bekerjasama dengan mereka , sehingga mereka terpaksa menerima herdikan , hinan  dan sebagainya . Seharusnya pegawai tersebut memberi  layanan yang sewajarnya dengan penuh hemah demi menjaga kebajikan 'ahli baru ' tersebut.


Pihak Jabatan Agama perlulah memantau sejauhmana bantuan yang diberikan itu mencukupi kepada mualaf sementara mereka dapat mencari kehidupan secara Islam sebenarnya.  Pengisian berbentuk rohani juga adalah perlu diberikan dengan lebih mendalam. Jangalah menyalahkan mereka kerana meminta bantuan.  Ini kerana mereka  baru memulakan kehidupan  secara Islami yang sebenarnya.  Berikan bimbingan dan panduan kepada mereka adalah jalan yang terbaik. Meraka adalah amanah Allah S.W.T kepada kita untuk menjaganya agar tidak kembali ke jalan sesat semula. 


Kepada penceramah di luar sana, jangalah asyik menjadi  'Ustaz Sampul' berceramah kerana wang bukan kerana memantapkan akidah para mualaf yang dahagakan ilmu agama,  kerana tidak semua mualaf memeluk Islam kerana cinta sesama manusia, tetapi ramai yang mencintai Islam kerana Islam dan Allah S.W.T.


Sama-samalah kita menyahut seruan Allah S.W.T membantu 'ahli baru' ini dengan penuh tawaduk dan ikhlas. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan