18 Julai 2011

CURAHAN KASIH SUAMI UNTUK ISTERI (1)

MENYINGKAP TABIR RAHSIA


SESUNGGUHNYA pernikahan atau perkahwinan menyingkap 1001 tabir rahsia. Isteri yang dinikahi tidaklah semulia Khadijad, setakwa Aisyah ataupun setabah Fatimah.  Isteri sekarang hanyalah wanita akhir zaman di mana suami  mempunayi cita-cita terhadapnya supaya menjadi isteri yang solehah.


Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajipan bersama iaitu:
1.   Isteri menjadi tanah dan sumilah langit yang akan menaunginya.
2.   Isteri adalah ladang tanaman dan suamilah pemagarnya.
3.   Isteri kiasan ternakan dan suami gembalanya.
4.   Isteri adalah murid an suami adalah mursyidnya.


Pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita betapa perlunya iman dan takwa untuk belajar meniti sifat sabar dan reda kepada Allah SWT kerana memiliki isteru yang tidak sehebat mana dan menyedarkan kita semua daripada alpa.


JADILAH ISTERI SOLEHAH


Panduan berikut dapat membantu menjadikan isteri wanita solehah

  1. Jangan menyakiti hati suami sama ada dengan kata-kata, tingkah laku atau mimik muka.  Hati suami akan terguris dan memendam rasa akan mengurangkan penglibatannya terhadap isterinya.
  2. Suka merungut merupakan sikap yang perlu dijauhi. terlalu banyak merungut boleh menyebabkan suami bosan dan akhirnya mencetuskan konflik dalam rumahtangga
  3. Suami kurang senang sekiranya isteri pasif dalam semua perkara.  Sikap pasif menyebabkan isteri tidak pandai membuat keputusan, kurang komunikasi dan kurang bijak bersosial.
  4. Suami sudah tentu tidak suka isteri yang suka berbohong.  Apabila pembohongan terbongkar , sumai akan merasa tertipu sehingga menjejaskan rasa kepercayaan terhadap isteri.
  5. Isteri yang terlalu banyak meminta-minta mengakibatkan suami merasa tertekan dan terganggu.  Berpada-padalah dalam banyak perkara kerana kesederhanaan membawa kepada ketenangan.
  6. Isteri yang selalu membantah kata-kata suami ibarat menabur duri dalam rumah tangga, malah mendekatkan dirinya kepada nusyuz.  Perbuatan ini pastinya dimurkai oleh Allah SWT.
  7. Isteri yang membelakangkan pendapat dan pandangan suami dalam membuat suatu keputusan, akan menyebabkan suami merasa kurang dihargai.
  8. Isteri yang menjaga lidah suami dengan menu yang hebat tetapi tidak menjaga minda dan perasaan suami dengan ilmu dan akhlak, belum mampu menggembirakan suami.
  9. Jangan keterlaluan dalam mengkritik suami terutamanya mengenai prestasi serta kebolehannya, kerana suami akan tercabar serta akan menimbulkan kesan emosi yang negetif terhadap isterinya.
  10. Isteri yang terlalu cerewet dalam semua perkara pasti tidak disukai suami.  Terlalu cerewet menyebabkan perkara senang menjadi sukar dan yang ringan menjadi berat.
  11. Suami tidak suka isteri yang kasar dan garang sama ada terhadap suami dan anak-anak.  Isteri yang terlalu garang akan menyebabkan suami dan anak-anak menjauhkan diri daripadanya.
  12. Isteri yang tidak menjaga penampilan diri, comot dan tidak kemas tidak akan mampu menarik perhatian suami.  Isteri yang sentiasa kemas dan memakai haruman lebih disayang suami.
  13. Suami akan merasa terabai jika isteri mementingkan kerjaya higga mengnepikan rumah tangga dan keluarga.  Berilah perhatian pada keluarga, pasti kamu sentiasa bertahta di hati mereka.
  14. Isteri yang tidak menjaga pergaulannya dengan lelaki lain akan menimbulkan rasa tidak senang dan cemburu pada suami malah boleh menggugat keamanan rumah tangga.
  15. Isteri yang kuat berleter akan timbulkan suasana yang tidak tenang kepada suami, terutamanya pada waktu pagi.  Carilah masa yang sesuai untuk berbincang dan suami akan merasa dia dihargai.
  16. Curiga yang keterlaluan terhadap suami perlu dikawal kerana tuduhan melulu boleh mengeruhkan keharmonian rumah tangga serta menimbulkan rasa tidak selesa kepada suami.
  17. Memaksa suami mengalah ketika berselilih hanya memberi keuntungan untuk jangka masa pendek bagi isteri kerana suami akan memendam perasaan marah yang berterusan.(sumber: Buku 'Isteriku sayang, curahan Hati Suami', Mohd. Subhan MA)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan