20 Januari 2011

Sokong wajibkan jawi dalam Bahasa Melayu


PERSATUAN Pengamal Pendidikan Malaysia (PPPM/Pendidik) menyokong penuh kenyataan Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Teo Kok Seong, agar pengajaran dan pembelajaran (P&P) jawi dijadikan mata pelajaran wajib di sekolah-sekolah (Utusan Malaysia, 18 Januari 2011).
Beliau berkata, ia perlu dikuasai bukan sahaja oleh orang Melayu malah kaum lain kerana tulisan tersebut memiliki 1,001 keistimewaan dan kelebihan.

PPPM telah lama menyarankan pengajaran dan pembelajaran tulisan jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia di sekolah-sekolah. Situasi kini di mana jawi diajar secara gabung jalin dalam pelajaran Pendidikan lslam adalah tidak memadai dan tidak mencapai matlamat sebenarnya.

Sebenarnya dalam Bahasa Melayu ada dua bentuk tulisan iaitu tulisan rumi dan tulisan jawi (dahulu disebut 'tulisan Melayu'). Tetapi kerana kealpaan dan kelalaian pemimpin terdahulu maka pembelajaran jawi telah disisihkan secara perlahan-lahan dalam P&P Bahasa Melayu.
Pada tahun-tahun sebelum 1980-an, antara kaedah memantapkan murid-murid dalam penguasaan ejaan dan tulisan dalam Bahasa Melayu ialah adanya sub-subjek Rencana Rumi,Rencana JawiTulisan RumiTulisan JawiBacaan Rumi dan Bacaan Jawi.

Langkah membeban dan meletakkan ke atas pundak guru-guru Pendidikan lslam semata-mata bagi memartabatkan Bahasa Melayu jawi adalah tidak adil lantaran guru-guru Bahasa Melayu wajib memikul bersama. Masyarakat bukan Melayu kini harus difahamkan bahawa antara bahasa Arab, bahasa Urdu, bahasa Melayu (jawi), bahasa Parsi dan lain-lain yang menggunakan huruf sama tapi berbeza bahasa dan budaya.

Justeru sikap segelintir masyarakat yang mengaitkan Bahasa Melayu jawi dengan pelajaran Agama lslam adalah tidak tepat walaupun ada pertalian budaya antara bahasa Melayu dan agama lslam.
Ini dapat diterima kerana Melayu dan lslam itu sinonim sejak kedatangan Islam ke alam Melayu Nusantara hingga kini. Inilah yang kita mahu sama-sama perbetulkan dari segi persepsi orang ramai dan tanggapan masyarakat berbilang kaum, budaya dan agama dalam konteks Malaysia.

Oleh itu pihak penguasa dan pentadbir jabatan-jabatan kerajaan seperti sekolah, maktab, universiti dan pejabat-pejabat kerajaan serta pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu ada sikap positif bila meletakkan papan tanda. Selain Bahasa Melayu rumi letakkan juga Bahasa Melayu jawi.

Premis perniagaan milik orang Melayu sendiri janganlah hanya pandai bercakap dan menuding menyalahkan orang lain sekiranya anda sendiri yang berasa rendah diri tidak menobatkan Bahasa Melayu warisan nenek moyang yang wujud sejak turun-temurun di Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu. 

DR RAJIEE HADI
Presiden Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur

(sumber: Utusan Malaysia,19 Januari 2011)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan