04 Ogos 2010

BENARKAN MURID SEKOLAH BERKAHWIN : PADAH ATAU IBADAH?.

PERKAHWINAN adalah sunnah Rasulullah S.A.W. melalui perkahwinan, lahirlah zuriat hasil perhubungan yang suci. Dan zuriat menjadi pewaris kepada generasi seterusnya. Dan ia tidak diwajibkan mengadakan satu majlis secara besar-besaran hingga membebankan pasangan. Seelok-eloknya majlis itu hanyalah untuk mengkhabarkan sekeliling untuk mengelakkan terjadinya fitnah. Hukum perkawinan :

1.Perkahwinan yang wajib.
0rang yang mampu untuk berkahwin dalam erti kata mampu dari segi zahir dan batin, sedang ia khuatir terhadap dirinya akan melakukan perbuatan zina.

2. Perkahwinan yang sunat
0rang yang mempunyai kesanggupan untuk berkahwin dan sanggup memelihara diri dari kemungkinan melakukan perbuatan yang terlarang.

3. Perkahwinan yang haram
0rang yang mempunyai kesanggupan untuk berkahwin dan tidak ada rasa tanggungjawab lagi tetapi kalau ia berkahwin diduga akan menimbulkan kemudaratan terhadap pihak yang lain seperti orang gila, orang yang suka membunuh atau mempunyai sifat-sifat yang dapat membahayakan pihak yang lain dan sebagainya.

4. Perkahwinan yang makruh
0rang yang tidak mempunyai kesanggupan untuk berkahwin (dibolehkan melakukan perkahwinan) tetapi ia dikhuatiri tidak dapat mencapai tujuan perkahwinan. Oleh itu dianjurkan sebaliknya ia tidak melakukan perkahwinan.

Demikian huraian hukum-hukum perkahwinan yang boleh dijadikan panduan dan juga pengajaran yang baik kepada sesiapa yang hendak berkahwin. Apa yang penting ialah memikirkan kehidupan selepas perkahwinan kerana cabarannya lebih hebat selepas itu. Jadi seeloknya lakukan majlis mengikut kemampuan diri.
Kini kerap terjadi selepas berkahwin hutang perkahwinan bertimbun-timbun; hinggakan membabitkan ahli keluarga yang turut menanggung beban. Jika tidak bijak menguruskannya boleh menjadi masalah yang membawa kepada kecelaruan rumah tangga. Satu perkara yang harus diingat mengecapi kebahagiaan alam rumah tangga itu adalah saat indah bagi pasangan yang berkahwin. Jika tumpuan perhatian kepada corak hidup selepas mendirikan rumah tangga adalah lebih baik daripada memikirkan sehebat mana majlis hendak dilakukan.

Tidak salah seandainya mempunyai kemampuan. Tetapi sekiranya melampau-lampau, takut dikatakan riak dan bongkak. Perancangan dan keinginan , harus seiringkan dengan matlamat diadakan sesebuah majlis itu. Seandainya dilakukan kerana ia satu ibadah, maka tidak perlu sesuatu yang hendak dipandang secara ‘gah’. Apa yang penting keberkatan dan kemakmuran rumah tangga itu sendiri.

UMMI NESSA:TIDAK SEHARUSNYA MENGADAKAN MAJLIS GILANG-GEMILANG HINGGA MENYESAKKAN FIKIRAN UNTUK MENCARI SUMBER KEWANGAN DAN APABILA SI LELAKI SUDAH ADA KERJAYA TETAP TAHU BERTANGGUNGJAWAB MAKA LAYAKLAH BERKAHWIN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan