01 Ogos 2010

BARAH DENDAM YANG TERPENDAM…

Berdendam itu tidak elok. Kita yakin kebanyakan orang mengetahui perkara ini. Cuma sayangnya tidak semua yang mahu menerapkannya ke dalam jiwa. Sebab itu wujud segelintir anak yang enggan pulang ke kampung berjumpa emak dan ayah. Ada isteri yang memusuhi suami , ada adik yang tidak bertegur -sapa dengan abangnya dan ada jiran yang tidak tahu menjaga hati jirannya. Bahkan ada pula ibu bapa yang berkeras tidak mahu mengaku anak. Semuanya gara-gara dendam kesumat di dada.



Memang tidak susah untuk menyimpan dendam. Namun, semakin lama disuburkan ke dalam jiwa, bertambah lara pula jadinya. Kadang-kadang ia bukan sahaja memakan diri sendiri, tetapi member kesan pula kepada individu lain yang ada di sekitar mereka.. Lebih buruk lagi secara beransur-ansur akan menyebabkan si pendendam semakin hilang rasa tenang dan bahagia.



Apabila kita berfikiran positif, kita sebenarnya sedang membawa diri kita ke lorong bahagia. Tetapi, kalau minda kita sentiasa disogok dengan perkara-perkara negatif, sudah tentu kita tidak nampakperkara-perkara yang baik di hadapan kita.



Benar, manusia tidak dapat lari daripada rasa marah. Tambahan pula sebagai manusia biasa, tiada seorang pun yang terlepas membuat kesalahan. Namun , sampai bila hendak dilayan amarah menggila itu? Apatah lagi jika berlaku dalam keluarga sendiri. Bukankah lebih baik jika masing-masing saling berdamai dan bermaafan? Ya,bermaafan dan jernihkan minda dengan positif adalah jalan terbaik dan terpuji.Justeru hal ini bukan sahaja menenangkan jiwa, tetapi turut membahagiakan keluarga sekali gus mengeratkan hubungan antara satu sama lain.

 
-UMMI NESSA: Sedangkan Nabi Muhammad S.A.W saling memaafkan apatah lagi kita sebagai hamba Allah yang kerdil ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan